כאשר הריבית שנותן הבנק על חסכונות ופיקדונות היא אפסית וקרנות הפנסיה משחררות כספים רק אחרי גיל מסוים וגם אז רק כקצבה – תיק השקעות הוא כמעט מחויב המציאות, אך לצד הסיכוי לתשואה נמצא הסיכון להפסד, איך משפרים את התשואה בתיק ההשקעות?

להבין את המושגים

שוק ההון כולל מכשירים פיננסיים שונים. "מכשיר פיננסי" הוא שם מרשים לסוג מסוים של השקעה. בכל השקעה קיים אלמנט של סיכון, אולם הסיכונים שונים בין סוג השקעה מסוים לאחר. כדי להגיע לתשואה יפה, יש להבין את מרכיבי הסיכון והתשואה של כל אפיק כדי שניתן יהיה לקבל החלטה מושכלת.
1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה. צילום: pixabay
אילוסטרציה. צילום: pixabay
אילוסטרציה. צילום: pixabay
מנייה היא יחידת בעלות על חברה. אם החברה מרוויחה, ערך המניות שלה עולה והתשואה בתיק ההשקעות עולה גם היא. אם החברה מפסידה, ערך מניותיה יורד והתשואה בתיק ההשקעות בעקבותיה. התשואה בתיק היא תוצאה ישירה של הצלחת החברה בה משקיעים. אג"ח, או אגרת חוב, היא הלוואה שאתם נותנים בתמורה לקבלת ריבית. אג"ח יכול להיות ממשלתי: הלוואה שאתם נותנים למדינה, או קונצרני: הלוואה שניתנת לחברה. התשואה כאן נקבעת על פי הריבית שניתנת עבור ההלוואה: הלוואות מסוכנות פחות (לרב ממשלתיות) הן בריבית ותשואה נמוכה, הלוואות מסוכנות (למשל חברה שמצבה הכספי רעוע ועלולה לפשוט את הרגל) – בהן הריבית ועמה התשואה יהיו גבוהות יותר.

לפזר את הסיכונים

ככלל, סיכון גדול יכול להביא לתשואה טובה, אבל גם להפסד גדול. כשבאים להגדיל את התשואה חשוב להקדיש תשומת לב גם לאלמנט הסיכון – ולמזער אותו ככל האפשר. כאשר מפזרים את ההשקעות בין סוגי השקעה שונים, תחומים שונים וחברות שממוקמות באזורים שונים בעולם – הסיכוי להיקלע לקטסטרופה מקומית או בתחום מסוים יורדת. גם כאשר מסתכלים על השקעות באזור ותחום מסוים רצוי לגוון את תיק ההשקעות ולא לשים את כל הביצים בסל אחד. השקעה בחברת הזנק, לדוגמה, יכולה להניב תשואה גבוהה מאד, אולם יש גם סיכוי של כחמישים אחוז שהיא תפסיק להתקיים לאחר זמן קצר יחסית. אם משקיעים בעשר חברות הזנק – אם אחת נופלת עדיין חלק מההשקעה לא ירד לטמיון ותמיד קיים הסיכוי שאחת מהן תעשה אקזיט מוצלח במיוחד.

בטחון מופרז לא עושה טוב להשקעות

כדי להשקיע בחוכמה יש צורך להשקיע זמן רב בהיכרות ובחינת גורמים רבים: לבדוק לעומק את הדיווחים הפיננסיים של החברות שבהן חושבים להשקיע, להבין בפוליטיקה המקומית והעולמית שעלולה להשפיע על התשואות, לבחון את התנהגות המכשירים הפיננסיים בהם השקעתם ועוד. אין אדם שיש לו את הידע והיכולת לחזות את העתיד או אפילו לדעת ולנתח את כל המידע הנדרש כדי להסיק מסקנות מהימנות. הדבר נכון כפליים עבור אנשים שאינם עובדים במשרה מלאה בתחום ההשקעות. דרך טובה לעקוף בעיה זו היא דרך השקעה בקרנות סל או קרנות נאמנות. קרן סל היא קרן המחכה מדד מסוים, למשל מדד תל אביב 35 שעוקב אחר מניות 35 החברות המובילות בבורסה הישראלית. קרן נאמנות היא קרן מנוהלת שבא יש מנהל השקעות שמנסה להגיע לתשואות טובות יותר מאשר המדד, לא תמיד בהצלחה. דעו את המגבלות שלכם – השקעה בקרן סל או קרן נאמנות תדאג לפיזור השקעות בלי שתצטרכו להשקיע בכך 100% מזמנכם.

להתמקח על דמי הניהול

דמי ניהול ניתן וצריך להוריד. דמי הניהול יורדים מתשואת תיק ההשקעות: ככל שגובה ההשקעה שלכם עולה, יכולת המיקוח שלכם לגבי דמי הניהול שתשלמו עולה גם היא. כאשר אתם בודקים את התשואה שעשה תיק ההשקעות שלכם, בדקו אותו אחרי קיזוז דמי הניהול כדי לקבל תמונה מדויקת יותר.

סבלנות

רבים קופצים למכור מניה שהחלה לרדת, בודקים את ביצועי התיק באופן יומי ומגיבים באימפולסיביות. כל פעם שנעשית פעולה בתיק ההשקעות – מכירה או קנייה – אתם משלמים עמלה ומס, שיורדים מתשואת התיק. התנהגות מחירי אג"ח ומניות בשוק ההון נוטה להיות מחזורית: לעתים, אם לא תתפתו למכור תרוויחו את העלייה שבאה לאחר הירידה, מבלי לשלם את העמלות והמסים בדרך. דרך טובה להמנע בפעילות יתר בתיק שמורידה את התשואות היא להמנע מבדיקה יומית של ביצועי התיק.