מהם התנאים לרישיון נהיגה לחולי סכרת?
כיום, על פי החוק, נהגים אשר חולים בסוכרת יכולים להוציא רישיון נהיגה לרכב פרטי, מקצועי ורכב דו גלגלי. במידה ומעוניינים להוציא רישיון נהיגה על רכב ציבורי כדוגמת מונית, אוטובוס או אמבולנס, יצטרכו לעמוד בתנאי מהותי והוא שהם אינם תלויים באינסולין. כמו כן, נהג הסובל מסוכרת לא יוכל לגשת למבחן תיאוריה ולביצוע של טסט עד שיקבל לכך אישור מהמכון הרפואי, כלומר – הוצאת רישיון נהיגה מכל סוג דורשת אישור מקדים.
חובת הדיווח של רופא במהלך שינוי במצב רפואי
החוק קובע כי על הרופא המטפל לדווח במיידית למשרד הרישוי על כל שינוי במצב הרפואי שעלול להשפיע על כושר הנהיגה, וכן לעדכן את הנהג בדבר העדכון. הדבר נכון גם במקרה של חולים בסוכרת, שיקבלו זימון למכון הרפואי לבטיחות בדרכים.
1 צפייה בגלריה
"הרופא המטפל לדווח במיידית למשרד הרישוי על כל שינוי במצב הרפואי"
"הרופא המטפל לדווח במיידית למשרד הרישוי על כל שינוי במצב הרפואי"
"הרופא המטפל לדווח במיידית למשרד הרישוי על כל שינוי במצב הרפואי"
(צילום: shutterstock)
אילו סימפטומים ימנעו ממני להוציא רישיון נהיגה?
התשובה לכך נעוצה בשאלה – האם הסוכרת מאוזנת, האם נפגעו כלי הדם, האם הנהג מטופל באינסולין ובעיקר האם היו בעבר מצבים של היפוגליקמיה ומהי תדירותם. למשל, אדם עם מעל 12 HbA1c ללא טיפול באינסולין אינו עומד בדרישות רפואיות לנהיגה ברכב פרטי, אלא אם ישנה חוות דעת של רופא מומחה לסוכרת אשר ממליץ על נהיגה עם הגבלות.
אילו בדיקות אצטרך לעבור כדי לקבל את רישיוני חזרה, ומהם המסמכים הרלוונטיים?
הבדיקות יבוצעו על ידי רופא מומחה בתחום הסוכרת והבדיקות יתבססו על מסמכים רפואיים. המסמכים אותם יש להגיש הם הצהרה רפואית וכן מילוי של טופס אשר ישלח אליכם על ידי המכון הרפואי בעת זימונכם. כמו כן, מומלץ להצטייד בחוות דעת רפואית של רופא מומחה בתחומכם אשר עשויה לסייע לוועד הרפואית בקבלת ההחלטה.
אם נשלל ממני הרישיון בגלל סוכרת, האם אני יכול לערער?
כן. על החלטת הוועדה הרפואית ניתן לערער בתוך כ-30 יום במסגרת ועדת ערר, אליה מומלץ להגיע בליווי של עורך דין תעבורה מומחה ומנוסה. במידה והחלטת הוועדה לא השתנתה, ניתן יהיה להמתין שנה לדיון חוזר או לערער לבית המשפט המחוזי.
על החשיבות שבייצוג משפטי כשמדובר ברישיון לחולי סוכרת
סוכרת מוגדרת כקבוצת מחלות כרוניות, תורשתיות או נרכשות, אשר עלולות לשבש את כושר הנהיגה בעקבות עייפות, טשטוש ראייה וכדומה. ייצוג משפטי במכון הרפואי לבטיחות בדרכים, בפרט כשמדובר בנהג אשר סובל מסוכרת, עשוי להעלות באופן משמעותי את הסיכויים שלכם לקבל את רישיון הנהיגה בחזרה.