2 צפייה בגלריה
זלצברג פולק עורכי דין
זלצברג פולק עורכי דין
(צילום: Shutterstock)
המעמד הזה של מעצר משטרתי וחקירת חשוד הינו הליך לא נעים המלווה בחשש רב וחוסר וודאות מפני הלא נודע עבור כל אחד, גם עבור מי שאכן ביצע עבירות פליליות ויודע שהוא הולך להיעצר. לכן חשוב מאוד לקבל ייצוג משפטי על ידי עורך דין פלילי עוד לפני החקירה בכדי שיישמרו זכויותיו ובכדי לדעת כיצד להתנהל במהלך החקירה המשטרתית עצמה. ללא ההדרכה של עורך הדין, החשוד אינו יודע כיצד עליו לנהוג כך שזכויותיו יישמרו במסגרת החקירה והוא אינו בטוח כיצד יש לענות על שאלות החוקרים באופן כזה שלא יפגע בהמשך ההליך המשפטי.
לפני כל זימון לחקירה משטרתית מתקיים הליך ארוך של איסוף ראיות, בירור עובדות וגביית עדויות. לאחר מכן מגיעה חקירה באזהרה של החשוד בידי שוטר בשטח או קצין ממונה בתחנת המשטרה. החקירה חייבת לפי החוק להתבצע בשפה שהחשוד מבין ודובר, כשכל מהלכה מתועד ומצולם בוידאו או בהקלטה, כאשר פרסום התיעוד מותנה באישור בית המשפט. גם סוגיית שחרור החשוד בתנאים מסוימים או ללא תנאים תלויה במקרים רבים בהתנהלות החשוד במהלך חקירתו באזהרה ובגרסה שהוא מוסר לחוקרים. יחד עם זאת חשוב לדעת כי כל חשוד שנחקר במשטרה זכאי לקבל ייעוץ משפטי מעורך דין פלילי עוד לפני מסירת גרסתו לחוקרים בעניין החשדות נגדו. הבחירה בעורך דין פלילי מומחה ומנוסה הבקיא בהוראות החוק והפסיקה צריכה להיעשות עוד לפני כניסתו של החשוד לחדר החקירות במטרה לסייע לחשוד לשמור על זכויותיו. עורך הדין הפלילי מסביר לו כיצד מתנהל ההליך הפלילי, מדגיש בפניו את זכויותיו ומסביר באופן מפורט את האפשרויות העומדות בפניו בעת החקירה ואחריה וכיצד ניתן לנסות ולהימנע מהגשת כתב אישום. כמו כן, גרסתו הראשונה של החשוד במסגרת חקירתו במשטרה עשויה להטות את הכף ביחס להמשך מעצרו או לחילופין להביא לשחרורו בתנאים מגבילים. יחד עם זאת, אם הוגש כתב אישום נגד החשוד, אז הוא זקוק לעורך דין פלילי מקצועי שייצג אותו ויעניק לו הגנה משפטית הולמת ואיכותית במהלך כל ההליך הפלילי. עורך הדין הפלילי מסביר לנאשם מה צפוי להיות בדיונים הבאים ומגבש אסטרטגיית הגנה מיטיבה בהתאם לנסיבות ולאישומים נגדו.
אז כיצד בוחרים עורך דין פלילי מומחה ומקצועי? הנה ההמלצות והטיפים שגיבשנו עם מומחים בתחום:
  1. לא להיגרר אחר חיצוניות- יש להמנע מבחירת עורך דין פלילי רק לפי סממנים חיצוניים כמו פרסום או משרד יפה ומפואר, אלא יש לערוך בחינה מדוקדקת, כיוון שהוא עשוי להשפיע על מהלך חיי החשוד ולשנות אותם לנצח.
  2. המלצות- באתר האינרטנט של עורך הדין תמצאו גם המלצות. רצוי לחפש גם פסקי דין שהוא היה מעורב בהם ויחד עם צוות משרדו ייצגו נאשם מסוים בהצלחה. לאחר שקראתם את ההמלצות והתרשמתם, יש לקבוע פגישה עם עורך הדין ובכך לעמוד על הידע שהוא מפגין בנושא. חשוב מאוד להיות מחוברים לתחושת הבטן ולהבין אם במהלך השיחה חשתם שאתם בידיים טובות ונאמנות.
  3. בחינת הידע המקצועי של עורך הדין הפלילי- תחילה יש לקבוע פגישה מסודרת עם עורך הדין על מנת להתרשם ממקצועיותו וגם מהיחס שלו ללקוח. יש לוודא כי הוא מחזיק בידע מקצועי נרחב, מכיר את מערכת המשפט היטב ואת הגורמים המעורבים בה והוא מנוסה בייצוג חשודים ונאשמים בפלילים. בעולם המשפט בוחנים עורך דין פלילי על פי כמות הידע המשפטי שלו, האוניברסיטה בה למד, המקום בו ביצע התמחות, כמות ההשתלמויות שביצע, קשרים מקצועיים שהוא מנהל עם עורכי דין עמיתים ועד כמה הוא מעודכן בפסיקה החדשה.
  4. זמינות זה שם המשחק- מה שמכריע את הכף בהליך הפלילי הוא זמינות. כשחשוד מוזמן לחקירת משטרה, עליו לקבל ייעוץ מהיר ובהקדם. לכן ניתן למצוא משרדי עורכי דין פליליים הזמינים 24/7 . הכלל הזה חל גם על מי שמעוניין להגיש תלונה במשטרה ורוצה לדעת שהמשטרה תיקח את התלונה ברצינות.
  5. עורך דין פלילי זול או יקר - בהליך פלילי יש להשתדל כמה שיותר לשכור עורך דין מקצועי, אמין ורציני, שכן, האמרה שמה שעולה זול יעלה אחרי זה ביוקר נכונה גם פה. נאשמים רבים פונים לסנגוריה הציבורית כיוון שהם רוצים ייצוג משפטי חינם, למרות שרבים מהם מחזיקים בממון, דירות, רכב ואפילו משכורות קבועות ויפות. צריך לזכור שבשעתו הקשה של האדם, אין תחליף לעורך דין פלילי מעולה ומומחה במקצועיותו המעניק ללקוח את כל המשאבים ומלוא תשומת הלב.
2 צפייה בגלריה
צילום: Shutterstock
צילום: Shutterstock
(צילום: Shutterstock)
לסיכום, לא ניתן לקבוע באופן חד וברור מי הוא עורך הדין הפלילי הטוב ביותר בארץ. יש למצוא את האיזון בין הוותק לידע המשפטי והמלצות לתחושת הבטן שלכם והכי חשוב שהלקוח ירגיש שהוא מקבל יחס הוגן, אוזן קשבת ומטופל באופן רציני ואיכותי.