כתב: מורן שר.
זה נראה די מפתיע דווקא בימי הקורונה. הדוחות האחרונים של "הבורסה" הצביעו על צמיחה פנומנלית ברבעון של פי 4 ל-12 מיליון שקלים. מנכ"ל הבורסה, איתי בן זאב, הסביר כי יש "כניסה משמעותית לבורסה של הציבור הרחב". מנכ"ל "ישראל בורסה" והמורה לשוק ההון, עינב כהן, בראיון מיוחד, מסביר מה בדיוק קרה ולמה דווקא עכשיו.

2 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: freepik)

"תשואה של 4% בחמש שנים"

עינב, כמורה ותיק לשוק ההון, איך אתה יכול להסביר את התופעה שדווקא בימים שאין לאנשים כסף הם מחליטים להשקיע בבורסה?
"אנשים הבינו, שהם לא יכולים לסמוך יותר על רגל עסקית אחת כפרנסה עיקרית, אנשים הבינו, שהם לא יכולים לסמוך על הבוס שלהם שלא יפטר אותם כי הם נותנים את הנשמה. העולם השתנה. הציבור רואה, שאין לו על מי לסמוך, והוא יכול לסמוך רק על עצמו, אז הוא משקיע בבורסה ומנסה להביא הכנסה נוספת. החכמים יותר, באים אליי ללמוד שוק ההון ועושים את זה במקצועיות".
אבל בסופו של דבר, הרוב מרוויחים פחות כסף. לא הייתי מצפה שישקיעו אותו אלא ישמרו אותו קרוב לחזה.
"בדיוק הפוך בעיניי. מי שלא לומד שוק ההון הוא זה שמסכן את כספו. יש לך חסכונות? קופות גמל,קרנות השתלמות...אין לך באמת מושג מה נעשה איתם אם לא תלמדי...את נותנת את הכסף שלך לכל מיני אנשים, שיעשו בשבילך תשואה- יועץ השקעות בבנק ,בית השקעות וכ"ו, למה את חושבת שהוא יתאמץ לעשות לך תשואה יותר משאת תוכלי לעשות בעצמך? את יודעת איך לבדוק אותו בכלל? איזה הוראות לתת לו? הרי מה הוא מקבל בסוף? הוא רואה אחת שלא מבינה עניין ויכול לשחק לך בכסף איך שהוא רוצה.
מגיעים אליי אנשים, שנתנו כסף ליועץ השקעות בבנק והוא ב-5 שנים עשה להם תשואה של 4%. איך זה יכול להיות? פשוט. הוא שם את הכסף במקומות עם אפס סיכון, אג"חים ממשלתיים כבדים העיקר שלא תפסידי ותבואי אליו בטענות. הוא לא ניהל לך את הכסף הוא תקע אותו, ועד שלא תתעוררי-לא תדעי מה קורה סביבך בכלל".

2 צפייה בגלריה
עינב כהן
עינב כהן
עינב כהן
(יח"צ)

"מחוסר הידע שלך הרבה יעשו כסף"

אז אתה בעצם אומר שכולנו משקיעים בבורסה גם אם לא יודעים על זה.
"ברור. עצם השאלה מראה על חוסר הבנה וזה מה שמסוכן פה. אני לא בטוח שהמדינה כל כך רוצה שתהיה לך השכלה פיננסית, כי ככה תמשיכי להשקיע בפיקדונות מסוימים של בנקים עם תשואה אפסית לאורך השנים. מחוסר הידע שלך עשו כסף הרבה מאד גורמים".
אז בעצם חוסר הביטחון הכלכלי של אנשים הוביל אותם לבורסה לאחרונה?
"זו אחת הסיבות, הסיבה האחרת היא עליות חדות בבורסה האמריקאית, בעקבות הזרמת כסף של הפד להחזיק את השוק. אנשים ראו את העליות והבינו איפה מרוחה החמאה בימי הקורונה ורצו גם".
תן בבקשה שלושה טיפים חשובים לאנשים שרוצים להתחיל להשקיע במניות.
"דבר ראשון לזכור, שוק ההון זה לא משחק ילדים. מי שחושב שהוא ישקיע על ידי המלצות מחברים ויעשה מזה כסף לאורך זמן-יש לו טעות חמורה.
דבר שני, חייבים להבין במה משקיעים. לא משקיעים במשהו ואחר כך מבררים מי החברה ומה היא עושה. קודם כל חוקרים אותה טוב, על נתוניה הפונדמנטליים והטכניים ורק אז מחליטים להשקיע. בקורס שוק ההון שאני מלמד, אני מקפיד, שהתלמידים שלי ישענו על 4 רגליים, לפני כל השקעה במנייה.
דבר שלישי-אסטרטגיה. אין דבר כזה להשקיע במנייה ונראה כבר מה יהיה...זו תופעה ישראלית נפוצה. הדרך הזו תוביל לעוגמות נפש בסבירות רבה מאד מסיבה פשוטה- כשזה עולה- אף פעם לא מוכרים, כי זה נראה טוב אז למה למכור".
אבל שזה יורד ומתחילים להפסיד - לא יכולים לשאת את הקושי ומוכרים.
"זה טבע האדם ולא יעזור כלום. הדרך הנכונה היא ללמוד אסטרטגיות השקעה ברורות עם יחס סיכון-סיכוי ברור. אין דרך אחרת. מי שלומד את זה בצורה מקצועית – החיים שלו ייראו אחרת לגמרי.
עינב כהן הנו מנכ"ל "ישראל בורסה" ומורה פרטי לשוק ההון.