תקופת ההריון ידועה כתקופה מרגשת הדורשת התמודדות הגוף עם השינויים החלים בו, העובר הגדל והשפעתו על האמא. בין שלל תופעות ההריון כמו בחילות, עייפות ובצקות, ישנן תופעות פחות מדוברות ובראשן בעיות שיניים וחניכיים. מדוע ישנה רגישות באזור הפה לנשים בהריון ואיך אפשר, אם בכלל, לטפל בבעיות אלו במהלך ההריון? ריכזנו עבורכן כמה נקודות חשובות:
פעילות הורמונלית מוגברת משפיעה על בריאות הפה נשים בהריון עוברות שינויים הורמונליים רבים במהלך ההריון, כשהשיניים הופכות כתוצאה מכך לרגישות יותר, בעיקר בזמן צחצוח. בנוסף, הגוף מגיב בדרמטיות לכל רובד חיידקי, ובפה נוצרות דלקות מהצטברות חיידקים. כאשר הצחצוח לא נעים, נשים רבות מפחיתות בתדירות הצחצוח שלהן כדי להימנע מכאב ובכך לא מתמודדות עם הצטברות החיידקים בפה. התוצאה – דלקות שיניים וחניכיים לא מטופלות.
מה אפשר לעשות? לגשת לכל רופא שיניים בפתח תקווה על מנת שיבדוק את בריאות הפה, יתאים משחות טיפוליות בעת הצורך ויחדד את חשיבות היגיינת הפה. אם אתן מתגוררות סמוך לחולון, תוכלו לגשת לכל רופא שיניים בחולון.
1 צפייה בגלריה
דפי זהב רופאי שיניים
דפי זהב רופאי שיניים
דפי זהב רופאי שיניים
(צילום: shutterstock)
הבחילות בשליש הראשון משפיעות על היגיינת הפה הריוניות רבות סובלות מבחילות והקאות בשליש הראשון ורבות מהן מתקשות להתמיד בצחצוח השיניים (בעיקר בבוקר) מאחר והוא מעורר אצלן את רפלקס ההקאה. כתוצאה מכך, וכתוצאה מהחומציות הנוצרת בפה אצל המקיאות, נפגעת בריאות השיניים ועלולה להתפתח עששת.
מה אפשר לעשות? מומלץ לנשים שסובלות מבחילות והקאות ומרגישות ששגרת הצחצוח שלהן נפגעת בשל כך לקבוע תור לרופא שיניים בפתח תקווה כדי שיוודא שאין התחלה של עששת, ואם כן – לטפל בכך בהקדם.
עודף רגישות בחניכיים זוכרות את ההורמונים שמשפיעים על רגישות השיניים מהסעיף הראשון? אז הם רלוונטיים גם לחניכיים בהריון ורגישות בחניכיים יכולים ללוות נשים לאורך כל חודשי ההריון. מה בתפריט? כאב, דימום, אי נוחות. מומלץ לא לדחות טיפול בחניכיים רגישות וכואבות במהלך ההריון שכן מחקרים הראו כי הריוניות שלא מטפלות בכך בזמן נמצאות בקבוצת סיכון ללידה מוקדמת. מחקרים אחרים הראו קשר בין דלקות חניכיים לבין רעלת הריון.
מה אפשר לעשות? להקפיד על צחצוח השיניים ושטיפת הפה לאחר כל ארוחה, לשמור על תזונה בריאה ולהימנע מסוכרים הנוטים להידבק לשיניים ולהיות במעקב אצל רופא השיניים. כל רופא שיניים בפתח תקווה יידע לזהות את הרגישות ולהעניק את הטיפול המתאים. המתגוררות באזור בת ים וחולון יכולות לחפש רופא שיניים בחולון שהן סומכות עליו לליווי בתקופת ההריון.
לסיכום, סביר להניח שלא חשבתן שההריון שלכן הולך להשפיע גם על בריאות הפה שלכן, אבל עכשיו אתן כבר יודעות שיש קשר בין השניים וככל הנראה תיתקלו באחת או יותר מהתופעות הללו. מומלץ להיות במעקב אצל רופא שיניים מקצועי, לעדכן אותו (כמובן) בהריון שלכן כדי שיידע לקשר את הבעיות שאתן מתארות אל ההריון, וכמובן להעניק לכן את הטיפול המתאים. למרות שבריאות הפה נראית לכן כמו משהו שאפשר לדחות עד לאחר הלידה, אל תקלו בכך ראש וטפלו בזמן בכל בעיה, שכן אי מתן טיפול בזמן עלול לגרום למצב להידרדר ואז תידרשו לטיפול משמעותי יותר, יקר יותר ואולי אף כזה שלא תוכלו לבצע בהריון ותיאלצו להמתין, כשאתן כואבות, עד שתלדו. בחרו לכן רופא שיניים בפתח תקווה שיעקוב אחריכן במהלך ההריון ויבטיח טיפול הולם ומסור.