באזור שלנו עצי הדובדבן עמוסים עכשיו בפרי, והילדים הצעירים יזמו ופתחו דוכנים עם שולחן עמוס בקופסאות פרי שנקטף עם המון חן ותמימות. ילד שוק שכמוני לא יכול להסב את פניו ליוזמה שכזאת, ומיד רכשתי קופסאות מהאדום המתוק הזה. אלא שכבר ידעתי דובדבנים טובים מאלה, כנראה הם נקטפו טרם זמנם.
2 צפייה בגלריה
כנאפה
כנאפה
כנאפה
(צילום פרטי)
התוצאה: הם נדחקו לפנים המקרר וקמלו אט אט עד שהגיע הרגע להכריע. הפח לא היה אופציה, אבל גם משהו מורכב לא, אז החלטתי להוסיף אותם לסירופ סוכר פשוט. יצא מושלם, עם צבע, עומק וניחוח. שמרתי בצנצנת זכוכית לזמן הנכון, שהגיע מהר משחשבתי. מפגש חברים ספונטני הוציא את הסירופ לחיזוק כנאפה וקצר תשואות, הטעם והלוק כבשו את כולם.

סירופ דובדבנים

2 כוסות סוכר
2 כוסות מים
שקית סוכר וניל
כרבע קילו דובדבנים - אפשר לשחק - יותר דובדבנים יותר טעם, אבל לא כדאי להגזים, ויש לשמור על סירופ פתוח וצלול (ולא ריבה).
כמה טיפות של לימון
2 צפייה בגלריה
צבע, עומק וניחוח מושלם
צבע, עומק וניחוח מושלם
צבע, עומק וניחוח מושלם
(צילום פרטי)
ההכנה:
1. מגלענים את הדובדבנים. אפשר לוותר. אני בחרתי גם וגם. את השלמים שמרתי עם הגבעול בקצה כדי להזהיר את הסועדים, וכך הפרי נשמר בצורתו היפה.
2. משרים את הדובדבנים עם הסוכר לשעה עד כמה שעות. אפשר למעוך קצת, הטעמים נפתחים. מוסיפים את המים ומביאים לרתיחה עדינה עד שהסוכר נמס לחלוטין ומתקבל נוזל צלול. מנמיכים אש ומבשלים יחד כחצי שעה. מסירים קצף במידה שמצטבר. מסירים מהאש, מקררים, שומרים בצנצנת זכוכית.
מאוד מתאים גם על יוגורט או שמנת חמוצה, על מלבי חלבי או אחר, על גלידה.
אפשר לתבל במי ורדים, עדיף בשלב הסופי של ההכנה כדי שהארומה תישמר.

כנאפה במילויים שונים

500 גרם שערות כנאפה - כדאי שהן יהיו שערות טריות (בעיקר בחנויות, שווקים וכפרים ערביים). גם הקפואים בסופרים ברמה סבירה. חשוב להפשיר בסבלנות לילה במקרר.
200 גרם חמאה מומסת - עדיף מזוקקת (או שמן קוקוס). חמאה מזוקקת דורשת הכנה פשוטה - ממיסים את החמאה וגורפים את הקצף שנוצר למעלה עד שמתקבל נוזל צלול (המחמירים מסננים דרך גזה או חיתול). שומרים בצנצנת זכוכית במקרר. נשמר המון זמן.
מילוי לכנאפה:
כ־500-400 גרם גבינה עדינה. איזה שאוהבים. אני מעדיף מהסוג העדין. אפשר סולוגוני (מוצרלה גרוזינית שמגיעה כחלה קלועה - פורסים או פותחים את הגבינה לשרוכים ארוכים), גם ריקוטה או פטה מעודנת. אפשר לערבב כמה סוגים.
מילוי אגוזים קצוצים גס: פיסטוקים קצוצים או אגוזי מלך. גם אגוזי לוז יכולים להתאים.
מילוי מלבי חלבי או על בסיס קוקוס – מצונן.
הכנת הכנאפה:
פותחים את שערות הכנאפה עם החמאה המומסת (עדיף מזוקקת). משמנים את המחבת בנדיבות, ומפזרים שכבה אחידה של שערות משומנות.
מסדרים במרכז את המילוי, עד כ־2-1 ס"מ מהשוליים. מסדרים מעל שכבת שערות, מהדקים מעט בעיקר בשוליים כדי שהכנאפה תהיה אסופה ויפה. ושולחים לכיריים על אש בינונית לכרבע שעה או עד שמתקבל צבע יפה.
לאחר מכן הופכים בעזרת צלחת וממשיכים ל־20 דקות נוספות. כשהכנאפה מוכנה יוצקים מהסירופ, לפי הטעם. מציע לא להציף וללכת על מתיקות מעודנת.