"מבחינתם שירות בצבא הישראלי הוא בגדר חילול השם", כך אומר השבוע גורם פוליטי בתנועת ש"ס, כשהוא מכוון לפלג הירושלמי החרדי הקיצוני. לכאורה, מדובר בנושא לאומי שאינו קשור לבחירות בפתח-תקוה, אלא שאחד הפעילים המרכזיים של הפלג בעיר הוא לא אחר מאשר אורי עומייסי, פעיל מרכזי בנושא חרדים של המועמד לראשות העירייה, רמי גרינברג.
ומה חושבים על כך במטה גרינברג? "לדעתי, הרוב המכריע של האנשים כאן בכלל לא יודע מה משמעות הפלג הירושלמי בחברה הישראלית", אומר גורם המכיר את עבודת המטה מקרוב. "זה פשוט חמק מתחת לרדאר ואיש שם לא עוסק בזה".
מה הוא עושה במטה?
"הוא מגיע מדי פעם להתייעצויות והביא אנשים לפעילות השוטפת. מעבר לכך, הוא פועל במגזר שלו במלוא המרץ לבחירתו של גרינברג".
עסק כביש
עומייסי (28) מתגורר בשכונת שעריה בעיר ועוסק בפעילות ציבורית מזה כעשור. הוא מציג את עצמו כאחד ממקורביו של הרב שמואל אוירבך ז"ל, שהלך לעולמו בפברואר השנה ועמד בראש הפלג הירושלמי.
הפלג, שנחשב לקיצוני גם בחברה החרדית השמרנית, מונה אלפי משפחות ברחבי הארץ, אולם נחשב עדין למיעוט בקרב לומדי התורה. עיקר כוחו מתמקד בערים כמו ירושלים, בני ברק ובית שמש. בפתח-תקוה מספרו מצומצם ומונה כמה עשרות משפחות.
2 צפייה בגלריה
עומייסי (מימן) עם רמי גרינברג (במרכז). צילום: פרטי
עומייסי (מימן) עם רמי גרינברג (במרכז). צילום: פרטי
עומייסי (מימן) עם רמי גרינברג (במרכז). צילום: פרטי
הפלג עלה לכותרות כשהחל לארגן חסימות כבישים ברחבי הארץ במחאה על מעצר אברכים, שנחשבים על ידי צה"ל לעריקים. עם זאת, משנתו אינה מסתכמת רק בנושא גיוס. מנהיגיו שוללים כל התערבות של משרד החינוך בתכני הלימוד שלהם ויחסם למוסדות המדינה הרשמיים הוא לרוב שלילי.
כשהחל הפלג לקיים הפגנות בעיר בנושא גיוס החרדים לצה"ל, התמקדו האירועים בשני מוקדים - שכונת שעריה ובית הוריו של רס"ן יעקב ראשי, לשעבר רמ"ד ישיבות בצה"ל.
בסרטון המצורף הוא נראה מתדרך תלמידי ישיבות מהפלג באוטובוס בעת הנסיעה לאחת ההפגנות בעיר ומסביר כיצד לנהוג בזמן מגע עם השוטרים ואף בעת מעצר, כשהמסר מבחינתו ברור - עם הרב שמואל אוירבך ותלמידיו לא מתעסקים. עומייסי עצמו נעצר באחת ההפגנות ושוחרר לביתו לאחר מספר שעות מבלי שהוגש נגדו כתב אישום כלשהו.
אורי עומייסי מתדרך את חברי הפלג לקראת חסימת כבישים באחת ההפגנות:
עצמאי בשטח
אז מיהו למעשה אורי עומייסי? מדובר בצעיר חרדי פעלתן, איש ארגון נמרץ ויעיל. גורמים בסביבתו של ראש העירייה, איציק ברוורמן, טוענים כי בטרם חבר עומייסי לגרינברג הוא בדק אפשרות להצטרף לראש העירייה. עם זאת, לטענתם, המגע בין הצדדים היה בוסרי בלבד ונפסל בשלבים המוקדמים.
כך מצא עצמו עומייסי לפני כשנה תומך בכל הכוח ברמי גרינברג. במטה סיעת "התחדשות" נמצאים באופן קבוע מספר פעילים שלו שמסייעים ככל יכולתם. קשה באמת להעריך את כוחו האלקטוראלי, אולם גורמים ששוחחו איתו לא פעם שמעו ממנו כי מספר מוסדות תורניים בעיר סרים למרותו.
הגורם הפוליטי בש"ס נשמע מסויג באשר לכוחו הציבורי בפתח-תקוה. "אנחנו מכירים את האנשים בעיר ואת הרבנים", הוא אומר. "ייתכן שהמוסדות התורניים שעליהם הוא מדבר הם בכלל מחוץ לעיר.
"האנשים שלנו נשמעים לרבנים של ש"ס באופן מוחלט. המעוז של הפלג הירושלמי הוא ממש לא בפתח-תקוה. בהגדרה שלו הוא פעיל של ש"ס, אבל מסיבותיו שלו הוא החל להוביל קו עצמאי".
כיצד הוא נהג בבחירות לפני חמש שנים?
"הרבנים של ש"ס קראו אז לבחור באיציק ברוורמן והציבור שלנו תמך, כולל אורי עומייסי".
אבל כיום הוא תומך בגרינברג מבלי שרבני ש"ס קיבלו עדין החלטה.
"נכון, ובגלל זה כרגע הוא נמצא במצב מאוד מוזר. מצד אחד הוא קורא לעצמו פעיל של ש"ס, אבל מהצד השני הוא איש הפלג הירושלמי".
איך הוא מארגן חסימת כבישים בניגוד לעמדת ש"ס?
"אין לו תפקיד רשמי בש"ס, ולדעתי גם אין לו באמת צבא של אנשים למעט עשרות אברכים. כשהוא רוצה משהו, הוא יודע לייצר בלגאן".
אף גורם בש"ס דוגמת אוריאל בוסו לא קרא אותו לסדר בגלל פעילותו?
"צריך להבין שהוא מבצע את הפעולות שלו כאדם עצמאי. אני מעריך שגורמים בש"ס דיברו איתו על זה. אין לי ספק שההנהגה של הסיעה בעיר לא אוהבת את העובדה שהוא בחר צד לפני שהרבנים אמרו את דברם".
אתה חושב שהפעילות שלו מביכה את ש"ס?
"לדעתי זה לא נעים להנהגה להסביר מדוע אחד הפעילים בחר צד בטרם הרבנים קיבלו החלטה".
מה באמת הכוח שלו מבחינת כמות האברכים שהוא מביא איתו?
"קשה להעריך. מבחינתי יש נקודת מבחן אחת. לפני כחודש וחצי הוא ערך כנס למען גרינברג בבית כנסת 'אלי כהן'. ידוע לי שנעשו פניות לרבנים כדי שיגיעו. בסופו של דבר הגיע רב בית כנסת אחד וכמה עשרות תלמידי ישיבה, שחלקם בכלל הגיעו מחוץ לעיר".
ובכל זאת, אנשים נשמעים לו מספיק כדי לבוא ולחסום כבישים ואולי אפילו להיעצר.
"אני לא יודע מאיפה מגיעים אותם אברכים ואם הם בכלל מתגוררים בעיר. אני כן יודע שהפלג הירושלמי בעיר הוא מזערי".
2 צפייה בגלריה
מנשר של ארגון "יביע אומר" הקורא לתמוך בגרינברג
מנשר של ארגון "יביע אומר" הקורא לתמוך בגרינברג
מנשר של ארגון "יביע אומר" הקורא לתמוך בגרינברג
עומייסי: לא ארגנתי הפגנות
בשיחה עם מיינט פתח-תקוה טוען עומייסי כי הוא מפעיל "חמישה כוללים בעיר של ארגון 'יביע אומר' בראשותו".
האם אתה עדין מגדיר את עצמך כפעיל של ש"ס?
"מה השאלה? היינו תמיד פעילי ש"ס ואנו ממשיכים לפעול למען הצלחת התנועה הקדושה שמהווה סמל לעשייה לכלל הציבוריים בעיר והשכונות, ומודל לחיקוי לפעילות ענפה ומבורכת לא רק בשנת בחירות. הנציגים פועלים עבור הציבור באמונה וזוכים להיות צירים נאמנים לשולחיהם".
האם התייעצת עם הנהגת ש"ס בטרם חברת לגרינברג?
"כל החלטה בנושאים ציבוריים ותורניים כאחד אנו פועלים אך ורק על דעת תורה. התייעצנו וקיבלנו את ברכת הדרך להצבעה מתלמידי חכמים מופלגים. עם זאת, אני מדגיש כי אינני 'פעיל' של רמי גרינברג".
לשאלה האם גרינברג הבטיח לו משהו בתמורה לתמיכתו בו, השיב עומייסי: "על כל הנושא של גרינברג אינני רוצה לתת תגובה".
האם מישהו מהנהגת ש"ס בעיר ניסה להניע אותך מלנקוט עמדה על מועמד המפלגה לראשות העירייה בטרם הוראת הרבנים?
"בוודאי שלא".
האם תמשיך לארגן הפגנות לחסימת כבישים מטעם הפלג הירושלמי?
"מעולם לא ארגנתי. אכן השתתפתי במידת הצורך על פי קריאתם של מרנן ורבנן גדולי התורה שליט"א שנלחמים על נפש של כל בחור ובחור שיוכל לשבת באוהלה של תורה בהשקט ובטח".
תגובות
יו"ר סיעת ש"ס, אוריאל בוסו, מסר בתגובה כי ״תנועת ש"ס פתח-תקוה מכילה ציבורים שונים ומגוונים. רק לאחרונה הצטרפו אלינו תנועת 'ישי' בראשות בני זהבי, תנועת 'כולנו' בראשות השר משה כחלון, תנועתו של שלומי איבגי, קהילת האתיופים ועוד ועוד.
"לגבי אורי עומסי, מדובר באיש יקר ופעיל שנים רבות בתנועת ש״ס עם זכויות רבות בעיר. אני לא משמש כדובר שלו. הוא ילד גדול וכל הנושאים האחרים, הפוליטיים ושאינם פוליטיים, הם על דעתו וכפי ראות עיניו״.
ממטה גרינברג נמסר בתגובה: "דבר ראשון, אורי עומייסי אינו פעיל של רמי גרינברג, אלא על פי מיטב ידיעתנו של מפלגת ש"ס. דבר שני, מה שדורש בירור זה העיסוק האובססיבי של מיינט פתח-תקוה בטפל ולא בעיקר.
"רק בישיבת מועצת העיר האחרונה בוצע מחטף של 17 הקצאות של נכסים עירוניים לעמותות פוליטיות מגזריות, שחלקן דוגלות באי שירות בצבא, בשווי עשרות מיליוני שקלים. הדבר היה חייב לקבל סיקור ואף חקירת משטרה, אבל את מיינט פתח-תקוה זה לא מעניין ולא נכתבה על כך מילה.
אנו מציעים שתעסקו בעיקר ובהתנהלות העירייה המטרידה ולא בזוטות שבסוף מתבררות שאינן נכונות".