1 צפייה בגלריה
צילום המחשה: shutterstock
צילום המחשה: shutterstock
צילום המחשה: shutterstock
הרשתות החברתיות ובעיקר הפייסבוק הפכו כבר מזמן לכלי פוליטי משמעותי, כשפוסט אחד יכול לרומם או להזיק קשות לבעל תפקיד כזה או אחר.
בפתח־תקוה, כידוע, לא עובר יום מבלי שמתעוררת לה הסערה התורנית, והתושבים הדעתניים לא חוסכים בלשונם. לקלחת ברשת משתרבבים גם אנשים בעלי שם משתמש מזויף, שחובטים ללא רחם ומכל הבא ליד מבלי שאיש יודע מי הם באמת.
הבחירות המוניציפאליות צפויות להתקיים בעוד כשנה, וככל שנתקרב לשעת השין צפויה התופעה לגדול ולהחריף.
אחת המלחמות הידועות בעיר מתנהלת בפייסבוק בין תומכיו של ראש העירייה, איציק ברוורמן, למתנגדיו מהאופוזיציה, כששני הצדדים טוענים לשימוש בפרופילים פיקטיביים.
"יש פיקטיביים מכאן ומכאן", אומרת תושבת העיר, שעורכת מחקר בנושא. "בדרך כלל אפשר לראות את זה על פי המסרים שלהם. הם לא כותבים ומתנהגים כמו משתמש רגיל, אלא 'מחפפים'".
זכור לך מקרה מסוים בולט?
"לפני שנה בערך קיבלו ניצולי שואה מהעיר מכתב מהעירייה, שבו הציעו להם לתעד את סיפורם תמורת תשלום. היו אז המון פוסטים נגד ברוורמן, חלקם אפילו הזויים. מנגד, היו כאלה שיצאו מגדרם כדי להגן עליו. ממש יכולת לראות איך כל הפיקטיבים יוצאים מהחורים ומשתתפים בקלחת. היו כמובן הרבה פוסטים אמיתיים, אבל ראינו שמות רבים מדי שחזרו על עצמם וידענו שזה זיוף.
"מקרה נוסף קשור לשם משתמש ידוע מאוד בעיר, שהיה מוכר בדעותיו הקשות נגד ברוורמן. אלא שבן לילה הוא הפך את עורו ופתאום נהיה לאחד מתומכיו הגדולים, ככל הנראה, בגלל משתמש פיקטיבי שנוצר בשמו".
מה יוצא להם מזה?
"מדובר בעשרות חשבונות פיקיטיביים. זאת שיטה ידועה. אפילו אני בניתי פעם פיקטיביים. כל אחד יכול לפתוח כמה יוזרים שבא לו ולהפיץ איזה מסר שבא לו איפה שבא לו. אותם משתמשים פיקטיביים הם גורם משפיע ואולי מכריע כיוון שהם ממקדים את השיח וגורמים לדיונים ברשת להיראות כאילו הם הדבר הכי חם".
אז איך אפשר לזהות את הפיקטיביים?
"שימו לב מתי המשתמש החל להעלות תמונות ופוסטים, ומתי העמוד שלו נפתח - האם זה ממש לאחרונה או שלא.
"איזה תוכן הוא מעלה - הפיקטיבים מעלים בעיקר פרסומות ועוסקים בנושא מסוים, לעתים בצורה ביקורתית מאוד כלפי המתרחש בעיר או באופן חיובי להפליא, זאת בזמן שאין שום נושא אחר בתוכן שלהם.
"בחינת החברים - לרוב מדובר בעוד משתמשים פיקטיביים שיוצרים יחד חברויות מדומות כדי להראות לפייסבוק שיש להם קשרים. לאותם משתמשים יש לייקים לדפים מאוד מסוימים ושיתופים של אנשים מאוד מסוימים.
"תמונות - רוב תמונות הפרופיל שהמשתמשים הפיקטיביים משתמשים בהן נלקחו מגוגל, ולכן על ידי הורדת התמונה וחיפושה ב"גוגל תמונות" ניתן להעלותה, לראות מאיפה היא נלקחה ולהבין כי המשתמש הינו פיקטיבי".