מה בין עידן הקורונה לרומני מכתבים, היכן מתחבא הפוטנציאל הארוטי בשירה העברית, מה קושר בין מגדר, פוליטיקה ותאוות העונג בכתיבה, והאם מדף הספרים המקומי באמת התעורר בעקבות תנועת מי-טו? עשרות סופרים, משוררים, עורכים, מוזיקאים ויוצרים מתחומים שונים יקחו חלק בפסטיבל ספרות עכשווית במשכנות שאננים שיתקיים לראשונה ביום האהבה העברי, ט"ו באב וישודר לקהל הרחב.

3 צפייה בגלריה
עודד וולקשטיין
עודד וולקשטיין
עודד וולקשטיין
(צילום: יונתן בלום)

תוכנית הפסטיבל

יום רביעי, 5.8.20
19:00-18:00 תשוקה, נאמנות, הערצה ובוגדנות בשירת אלתרמן. פרופ' אריאל הירשפלד בוחן ארבעה שירים של נתן אלתרמן דרך פריזמת התשוקה, וחושף צד חדש של המשורר האהוב בהתייחסותו לאהבה.
20:00-19:00 על הפוליטיקה של הרומנטיקה. הסופרת דורית רביניאן והעורכת נועה מנהיים בשיחה על קווי גבול תודעתיים, מיניים וטריטוריאליים ברומן מעורר הפולמוס והמחשבה, "גדר חיה".

3 צפייה בגלריה
דורית רביניאן
דורית רביניאן
דורית רביניאן
(צילום: ISAAC SHOKAL)

21:00-20:00 על כתיבה, אכילה ודעה קדומה. הסופרת שהרה בלאו וכוהנת האוכל הילה אלפרט בשיחה פתוחה (וטעימה) על טקסטים, כתיבה ואכילה. הן ינסו לברר האם יש קשר בין תאוות הכתיבה לתאוות הבישול, וכיצד ניתן להעביר ריחות וטעמים אל הדף הריק. השתיים גם יחשפו מה המאכלים הספרותיים האהובים עליהן ויבררו אחת ולתמיד: האם כדי לכתוב כמו שצריך, נדרש לחוש רעב או שובע?
22:00-21:00 כובעים מתחלפים: כתיבה קווירית בעברית. אם תתבקשו לבחור בחמישה גיבורים של ספרות קווירית עברית, סביר להניח שתתקשו לעשות את זה. האם יש לנו מסורת של ספרות קווירית, מה חשיבותה ומה מחכה לנו בעתיד? מבקר וכתב הספרות אלעד בר-נוי ישוחח עם הסופר יונתן שגיב ועם המשוררת והפסיכואנליטיקאית פרופ' דנה אמיר על חציית גבולות מגדריים בספרות העברית בת זמננו.
22:30-21:30 הפוטנציאל האירוטי. נשות התקשורת דנה פרנק ולוסי איוב ("כאן תרבות") יחזרו עם העורך עודד וולקשטיין למכתבים הגדולים של הספרות העברית: מאבות ישורון ודוד פוגל, דרך גיבוריהם של דויד גרוסמן ולאה גולדברג, השלושה יחשפו את סוד הקסם של המרחק הפואטי-אירוטי, ובעקבותיו את הנושאים הבוערים של השיח בין המינים.

3 צפייה בגלריה
דנה פרנק
דנה פרנק
דנה פרנק
(צילום: מיכאלה להט)

יום חמישי, 6.8.20
19:00-18:00 החוש השביעי. כל יצירה ספרותית אהובה ומה שהיא מעוררת. הסופר מאיר שלו ופרופ' ליעד מודריק בשיחה על חושים, חושניות ואהבה בספריו.
20:00-19:00 גופים מדברים. משוררים מדברים, גברים ונשים, על גופם, במילים: ברוכים הבאים למפגש עם הרבה רגש ושירה, שיער, קמורים וזיעה. המשורר שלומי חתוכה ישוחח עם המשוררים יונית נעמן, יעל גלוברמן, יצחק כהן ומימס וילמה על הקשר בין גוף, אירוטיקה והשפה העברית בשירתם.
22:00-21:00 המיטה שאתה ישן בה. "רומזים לנו שיש סקס אחר טוב שמישהו יודע על זה" ("שיר קדמשנתי", יונה וולך). הסופרת תמר מור-סלע (מחברת רב המכר "ערות" וסדרת הדוקו של 8 HOT) והסופר רון דהן (מחבר "בעל חיים" ורב המכר "מתעוררים") בשיחה אינטימית עם המשוררת נעם פרתום, על מה קורה לנו ולמדף הספרים העברי כשאנחנו מעזים לכתוב על מין.
22:30-21:30 אהבת משוררים. מארינה מקסימיליאן מגיעה למופע אינטימי חד פעמי במשכנות שאננים. במסגרת המופע, תנגן ביצועים ייחודיים לשירי משוררים ותעניק להם את "טביעת האצבע" המוסיקלית הייחודית לה.
במסגרת הפסטיבל תיפתח בגלריה דואק במשכנות שאננים בירושלים התערוכה "גם אני ידעתי אהבה": תערוכת איורים ושירים המציגה פרשנות צעירה ומלאת תשוקה לטקסטים עבריים מימי שיר השירים, דרך זלדה ועד לשירה עברית עכשווית. התערוכה היא פרויקט משותף של המחלקה לתקשורת חזותית בבצלאל, פסטיבל "אאוטליין" ופסטיבל "למבוגרים בלבד" והיא תוצג עד 24 באוגוסט 2020.
כל המפגשים בפסטיבל "למבוגרים בלבד" פתוחים ללא תשלום וללא צורך בהרשמה, באתר. קישור לצפייה יעלה בסמוך למועד האירוע.