הנגיף שמשבש את חיי האזרחים מאיים במיוחד על האוכלוסייה המבוגרת. ביקשנו מתושבים ותיקים באזור פתח תקוה וראש העין, כאלה שכבר ראו הכול ממרום גילם ועשו הכול, לספק לנו תובנות על המצב. ותתפלאו: יצאנו רגועים יותר.
2 צפייה בגלריה
שלום קוטלר
שלום קוטלר
שלום קוטלר
(צילום: תומי הרפז)
שלום קוטלר, 72, יו"ר מנהלת הגמלאים בפתח־תקוה: "כבו את הטלוויזיה"
"ההרגשה שלי בקשר לקורונה היא כמו ההרגשה שלי בקשר לכל שאר ההפחדות. מיום שהעולם קיים יש אין־ספור נבואות לסוף העולם והן קובעות את סדר היום. השאלה היא אם להתייחס אליהן ברצינות או בציניות. להלן חלק מהנבואות שלא פעם יוצרות היסטריה:
"כתביו של האסטרולוג הצרפתי המפורסם נוסטרדמוס חוזים אסונות כבדים שיתרחשו בשנה הקרובה ובהם רעידות אדמה הרסניות, שרפות ענק, מספר שיא של הוריקנים ומשבר כלכלי עולמי. אם זה מנחם אתכם, חלק מתחזיותיו ההרסניות ל־2019 לא התממשו.
"בכל שנה מתחילת המילניום הזה יש משהו אחר שנטען כי יהרוג אותנו. ב־2000 זה היה באג 2000, ב־2001 זה היה אנטרקס, ב־2003 סארס, ב־2005 שפעת העופות ואחר כך דעאש והחצבת. והאמת היא? הפחד הוא שהורג אותנו.
"מצדי אפשר לכבות את הטלוויזיה ולהפסיק להאמין לכל עדכון ברשתות החברתיות. צריך להמשיך לקיים שגרה נורמלית בלי להיגרר לפופוליזם זול של הפוליטיקאים המנסים להשתלט על ההמונים באמצעות הכוונת הפחד כלפי אוכלוסיות שלמות ודרך הרצון לשלוט באמצעים אלקטרוניים של השב"כ והמשטרה. בואו נהיה קצת בריטים: תאהבו, תצחקו ותיהנו מהחיים.
"לדעתי, ההרגשה שנגיף הקורונה מביא את העולם לסף ההכחדה היא בסופו של דבר פייק ניוז ולא יותר".
2 צפייה בגלריה
נסים מנצורה
נסים מנצורה
נסים מנצורה
(צילום: תומי הרפז)
נסים מנצורה, 75, ראש העין: "להקפיד על הכללים"
"בחודש ינואר 2020 הצטרפנו, אשתי ואני, לטיול משפחתי לרומא עם בני ועם שלוש בנותיי. זה היה בימים שאיש לא העלה על דעתו שלאחר כמה שבועות תפרוץ מגפת הקורונה.
"מתברר שהמחלה הזאת פוגעת בעיקר באנשים המבוגרים ובמיוחד מגיל 70 ומעלה. אנחנו עוקבים אחר הדיווחים בכלי התקשורת ופועלים על פי ההנחיות. קבענו לעצמנו שני כללים: האחד, היגיינה אישית והשני, הימנעות מהגעה למקומות הומים מאדם. גם אם אני יוצא לקניות אני עושה זאת בשעות שבמקום אין הרבה אנשים. כמו כן אנחנו נמנעים מלבקר בבתי חולים, אפילו של קרובים אלינו. אציין בצער רב שהצעדים הללו קשים מאוד.
"אני אדם דתי ורגיל להתפלל במניין בעיקר בבוקר. בגלל ההנחיה שלא להימצא במקום שיש בו 10 אנשים ויותר, היו מקרים בימים האחרונים שלא התפללתי במניין הקבוע אלא בביתי. אני כן מתכוון להגיע לבית הכנסת בימי שני וחמישי כאשר קוראים בתורה.
"בשבת אעשה כל מאמץ להתפלל במניין מתוך שמירה על ההסתייגויות של פיצול המתפללים. אני מאמין באמונה שלמה שנעבור את תקופת הקורונה בכי טוב ומזכיר כי 'הבוטח בה' חסד יסובבנו'".