שנים של חינוך, קמפיינים ומאבקים הפכו את הצרכן הישראלי למודע יותר: הוא רוצה לקנות מוצרים ידידותיים לסביבה, מצמצם את השימוש בכלים חד פעמיים, מעדיף אריזות מתכלות ונורות חסכוניות ועובר לחומרים ממוחזרים ככל האפשר.
3 צפייה בגלריה
חשבון נפש מול כדור הארץ
חשבון נפש מול כדור הארץ
מה באמת הופך מוצר ל"ידידותי לסביבה"?
(צילום: shutterstock)
מוצרים רבים שממתינים ללקוחות על המדף מתהדרים בהיותם "ידידותיים לסביבה". אך האם הם באמת כאלה? האם הם זכאים לתואר 'ירוקים' מכל בחינה?
כששורת מוצרים על המדף מוגדרים 'אקולוגיים', אתם לא בהכרח יודעים: האם מדובר במוצר אקולוגי 'אמיתי'? האם כל מוצר שעל אריזתו מתנוססת הבטחה ידידותית, הוא אכן כזה?
קראו גם:
לא רק שהצרכן הישראלי מכיר בערך המוסף של המוצרים האקולוגיים, הוא אף מוכן לשלם עליהם כיום קצת יותר. ודווקא בגלל שהפכו לטרנד שיווקי, חשוב להיות זהירים ולא ליפול בין הכיסאות והמונחים – כדי שבאמת נשמור על הסביבה ונתרום לדורות הבאים.
למרות שבתחום הטקסטיל רכיבי הבד רשומים על הפריט, ובתחום המזון תוכלו לדעת מהם הערכים התזונתיים, בישראל עדיין אין רגולציה מסודרת לסימון מוצר אקולוגי וידידותי לסביבה. לכן ניתן למצוא על המדפים בסופר מוצרים שמתהדרים על אריזת הניילון שלהם בהיותם אקולוגיים, "ירוקים" וידידותיים לסביבה.
הצרכן לא יודע עד כמה הם אקולוגיים, או שמדובר ב"גרין ווש", כלומר, ביצירת תדמית ציבורית סביבתית חיובית, תוך הסתרה של פגיעה בסביבה או בעובדים.
3 צפייה בגלריה
10 התחייבויות להצלת כדור הארץ
10 התחייבויות להצלת כדור הארץ
ככל שהפסולת מעטה וניתן לעשות בה שימוש חוזר - עדיף
(צילום: shutterstock)
כדי להבין מהו מוצר אקולוגי צריך לבחון את מחזור חיי המוצר, החל מחומר הגלם ממנו הוא עשוי, דרך השינוע, תהליך הייצור והתוצרים שנפלטים לכדור הארץ בעת השימוש - עד שלב הסופי שבו המוצר נזרק לאשפה, לקומפוסט או למיחזור.
חומר הגלם
ככל שקל להפיק או לייצר את המוצר והזיהום בייצורו נמוך זה עדיף. לדוגמה, כותנה עדיפה על חומר סינתטי המיוצר מתוצרי נפט.
שינוע
פריט מקומי שמיוצר בישראל דורש שינוע קטן יותר, לפיכך השפעתו השלילית על הסביבה נמוכה יותר.
תהליך הייצור
ככל שתהליך הייצור פחות מזהם, הוא עדיף. לדוגמה, מפעל המשתמש באנרגיה ירוקה או תהליך ייצור שאינו מפיץ רעלים לסביבה ולעובדים במפעל.
3 צפייה בגלריה
שרונה רומנו לזר
שרונה רומנו לזר
שרונה רומנו לזר
( צילום: אניה בלאוסוב)
שימוש
ככל שהשימוש במוצר יעיל יותר (למשל, מבחינה אנרגטית, כמו מוצרי חשמל בדירוג AA) - עדיף.
שימוש לטווח ארוך עדיף כמובן - כמו מוצרים רב פעמיים ואיכותיים שיחזיקו לשנים רבות.
פסולת
ככל שהפסולת מעטה, לדוגמה, מוצר ללא אריזה ומוצר שבסיום השימוש בו ניתן להשליך לקומפוסט ולא להטמנה – עדיף.
ככל שניתן לעשות בפסולת שימוש חוזר – עדיף.
בחינה של מוצר אקולוגי היא מורכבת ולא בהכרח כל היבט של מחזור חיי המוצר יהיה "ידידותי לסביבה". הצרכן שיתעניין, יבחן וישאל שאלות, ידרבן עוד ועוד חברות לאחוז באג'נדה סביבתית, כאלה שיש להן כוונה אמיתית להיטיב עם הסביבה.
באופן מדיד, מוצר אקולוגי הוא מוצר שפליטת הפחמן שלו נמוכה כך שטביעת הרגל האקולוגית נמוכה.
ניתן לקבל מדד מספרי לטביעת הרגל האקולוגית בניתוח מחזור חיי המוצר ומדידת סך כל פליטות הפחמן הדו חמצני של המוצר. כך ניתן להשוות בין מוצרים ולקבל החלטת רכישה מושכלת.
כיום, המידע הזה זמין רק בטיסות - ניתן לראות את כמות ק"ג פחמן דו חמצני נפלט בכל טיסה ולרכוש טיסה פחות מזהמת.
שרונה רומנו לזר יועצת מוסמכת לסביבה וקיימות ובעלת חברת אורגניקזון