בזמן האחרון אנחנו עדים לחדשות מטרידות ומסעירות בנושא אלימות כלפי קטינים. הנכדים שלנו הם הקטינים הללו. שההורים שלהם כל כך עסוקים בהישרדות, בלחיות וליהנות, בלשמור על הזוגיות שלהם וגם להצליח להיות מקצוענים, מרוויחים, הורים טובים וגם ילדים טובים עבורכם. הצעירים של היום חיים בסיר לחץ השרדותי ולנו ההורים, לא נותר אלא לחפש היכן ניתן לעזור.
אחד התפקידים הראשונים שלנו כשנולד הנכד הוא תפקיד הסבאות והסבתאות - אבל מה כולל התפקיד הזה?
ברגעי משפחה אנחנו המלכדים.
ברגעי שמחה אנחנו ראש השבט הגאים.
ברגעי שיגרה אנחנו סבא וסבתא מפנקים.
וברגעי משבר אנחנו הקרקע האיתנה שמחזיקה.
יש לנו המון תפקידים, מוגדרים יותר או פחות, אבל אנחנו דמות דומיננטית וחשובה בחייהם של הילדים והנכדים שלנו. אז איך אנחנו תומכים ברגעי משבר?
1. לא אומרים "אמרתי לך"
כשהם רצו להכניס את האוצר הקטן למשפחתון - אמרתם שאתם חושבים שזו טעות. מי יודע מה קורה שם… אבל הם החליטו אחרת. המציאות טפחה על פניהם והם כרגע במסע הלקאה עצמית, חוששים, חשים הורים כושלים, מודאגים בצורה קיצונית - הם לא צריכים הטפות עכשיו.
2. מציעים עזרה - לא מחליטים לתת עזרה
מסבירים בעדינות שאתם נמצאים עבורם לתקופה הקרובה עד שימצא פיתרון. שאתם מקשיבים להם, מתאימים את הצרכים שלהם לשלכם. חשוב להציע ולא להחליט. תשאירו להם להיות ההורים של הנכדים שלכם.
3. להקשיב
תנו להם מקום להוציא את הפחדים שלהם, את תחושת האשם, החרדות. תנו להם פינה חמה לשים את הראש ולחזור רגע להיות הילדים שלכם, הקטנים, שרוצים את ההורים שלהם. לרגע שימו את האחריות בצד ותתמודדו עם הכאב נטו. אל תציעו פתרונות - פשוט תקשיבו, תהנהנו, תחייכו באהבה ותכילו את הכאב שלהם.
4. חזרה לשגרה
הכוונה לא לטאטא מתחת לשטיח או להתעלם, אבל בהחלט להתחיל לחזור לשיגרה. לא כל העולם רע ולא כולם רוצים לפגוע באוצרות שלנו. הנחת העבודה היא שהעולם רוצה לחיות בשלום, בשקט ובאהבה- לפעמים יש עשבים שוטים ואותם צריך לעקור, אבל הם מיעוט. לא להגיד “יאללה,יאללה” - אבל כן לחזור לנירמול ולחיים של ביטחון ושגרה.
5. טיפול מקצועי
אם אתם מאבחנים כי לילדכם יש טראומה או תופעות פוסט טראומטיות - אנא הפנו אותם לטיפול מקצועי ואל תניחו לדברים “להסתדר מעצמם ולתת לזמן לעשות את שלו”. זמן לא מרפא במקרים כאלו, רק יכול להחמיר.
6. זמן לזוגיות
הצורך הכי גדול של הילדים שלכם יהיה להיות עכשיו עם הילד שלהם ולא לעזוב אותו לעולם. זה ברור אך יחד עם זה הזוגיות שלהם היא הבסיס לכל המשפחתולוגיה שהם בונים. תעודדו את הזוג הצעיר לצאת, לבלות, להעביר זמן איכות ביחד - הזוגיות שלהם חשובה לא פחות משאר הדברים שהם מתמודדים איתם.
7. רגע לעצמכם
גם אתם עוברים משבר וזה נכון שכל כולכם מגוייסים עבור הילדים והנכדים שלכם - אבל גם אתם צריכים זמן לעבד ולעכל את הארועים והחששות והפחדים. תפנו לכם זמן בשקט, לרגיעה, חזרה לאמון בחיים ובעולם שאנו חיים בו. גם אתם עוברים תקופה מורכבת. תהיו גם עבור עצמכם. זה נחוץ ולגיטימי.
מאחלת לכם חופשה נהדרת, שגרה שקטה ורגועה ושדברים יחזרו למסלולם הטיבעי והנורמלי. בכל שאלה או התלבטות - אני כאן עבורכם.
יעל חביב - מפגשים ברומו של גיל. הרצאות, סדנאות, ייעוץ זוגי ואישי. ניתן ליצור קשר במייל, בפייסבוק או בטלפון 050-6803313.