"אני כל הזמן חושבת מה היה קורה אם…"
אם הייתי לומדת, אם הייתי מתגייסת, אם היו לי יותר ילדים, אם היינו נוסעים לחו"ל, אם לא היינו נוסעים לחו"ל…
אני שומעת הרבה משפטים של ספקות בקליניקה. אחד המאפיינים בגיל המבוגר הוא "ספירת מלא". מה עשיתי עד היום, האם במבחן התוצאה "הבאתי" את מה שרציתי, האם יכולתי לעשות אחרת ולמה לא עשיתי כך או כך. הרבה מהאנשים מרגישים שכבר מאוחר מדי, ואכן יש דברים שלא ניתן לשנותם. יחד עם זה, יש עוד המון דברים שאפשר לעשות ורק צריך להחליט.
"אני בחיים לא אלמד. כשהייתי קטנה הייתי צריכה לצאת לעבוד כדי לפרנס את המשפחה ועד היום הפספוס הזה יושב לי בראש ומלווה אותי. הדבר החשוב ביותר היה עבורי שהילדים שלי יהיו עם תואר אקדמי. זאת בשבילי היתה הגשמה של החלום שלי וחבל אני כבר לא יכולה…", אמרה לי אחת המטופלת שלי.
לא יכולה?!
יכולה!
1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה. צילום: shutterstock
אילוסטרציה. צילום: shutterstock
אילוסטרציה. צילום: shutterstock
לכל אחד מאיתנו יש אולי את תחושת הפספוס או הספק לגבי משהו שעשה או לא במהלך חייו. אנחנו מרכיבים סיפור לאורך השנים ומטפחים את תחושת הפספוס, לעיתים בלי לבדוק את נכונותה. הרבה פעמים, אם רגע אחד נבדוק את הסיפור הזה נגלה שאנחנו יכולים לשכתב אותו ולהתחיל לספר סיפור חדש. שינוי הסיפור מצריך מאיתנו עצירה, אומץ ועשייה. שניה לעצור כדי לספר את הסיפור הזה שוב, לבדוק אותו, לראות האם ניתן לעשות איתו משהו או שאולי כדאי להניח, אולי כבר באמת חבל על האנרגיה.
אומץ צריך גם כדי להתחיל את התהליך וגם כדי להניע אותו. הרבה אומץ , אבל את זה יש לכם.
עשייה - צריך להיות אקטיביים. לשבת בבית ולספר סיפור של החמצה זה הדבר הכי פסיבי שעשיתם עד כה בנוגע לתחושת הפספוס. לקום ולעשות יהיה הצעד הבא.
"התקשרתי היום לאונברסיטה לשאול אם יש להם קורס בפסיכולוגיה שאני יכולה לבוא לשמוע", היא אומרת בהתרגשות שיא כשאנחנו מדברות בטלפון לקבוע פגישה, "אני מתחילה אחרי החגים והם הבטיחו שאם זה ימצא חן בעיניי אוכל להרשם לעוד קורסים".
אני חווה הצלחה ענקית עבורה. גם היה לה האומץ לספר לעמצה סיפור חדש, גם לפעול עבור אותו סיפור וגם להרגיש שהנה - הפספוס הפך לתחושת הישג אדירה.
אני מזמינה אתכם למצוא את הסיפור הקטן הזה שיושב אצלכם במגירת הפספוסים. תעצרו רגע לספר אותו לעצמכם שוב, אבל בסגנון שונה. תהיו אמיצים לראות אותו ולשנות אותו. תוציאו אותו לפועל. תבדקו, תקראו, תלמדו, תכתבו - תפסיקו ״לפספס״ אותו ותוציאו אותו לדרך שלכם. בהצלחה!
יעל חביב - מפגשים ברומו של גיל. הרצאות, סדנאות, ייעוץ זוגי ואישי. ניתן ליצור קשר במייל, בפייסבוק או בטלפון 050-6803313