קשה לחשוב על רעידת אדמה יותר חזקה ומאתגרת בחיי הנישואים מבגידה. כשמתגלה אקט הבגידה הצד הנבגד מרגיש שגורם שלישי נכנס אל קודש הקודשים של חייו וחילל אותו.
הזוגיות כפי שהכירו בני הזוג משתנה בבת אחת וברור שהצורה שבה היא התנהלה כבר לא יכולה להמשיך ולהתקיים.
3 צפייה בגלריה
אם בוגדים אז נפרדים?
אם בוגדים אז נפרדים?
אם בוגדים אז נפרדים?
(צילום: shutterstock)
בתוך הבית מתחולל כאוס של מערבולת רגשית ומשבר אמון חריף.
קראו גם:
צד אחד מסתובב עם עננה של חוסר אמינות מעל לראשו ואילו הצד השני, הנבגד, הופך להיות קורבן שסוחב תחושת פגיעות קשה שכמעט בלתי אפשרי לרפא. בני הזוג עומדים בצומת: אפשרות אחת היא: לפרק את הזוגיות. אפשרות שנייה: לבנות משהו חדש ושונה. בשני המקרים ההתאוששות ממעשה הבגידה היא איטית ומלווה ברוב המקרים בסבל רב לשני הצדדים.
אם שמים לרגע בצד את הטלטלה הרגשית ומנסים לחפש את המשמעות שמעבר לבגידה, אין ספק שמדובר באזעקת צבע אדום שאמורה להעיר את בני הזוג ולאותת באופן מובהק שמשהו עמוק השתבש במערכת היחסים.
זו אזעקה שאי אפשר להתעלם ממנה, לכן היא מחייבת את בני הזוג להיישיר מבט אל עצמם, אל הזוגיות שלהם ואל המציאות, לנתח אותה ללא הנחות ולקבל החלטות משמעותיות שישפיעו על המשך חייהם.
3 צפייה בגלריה
און ואוף וחוזר חלילה
און ואוף וחוזר חלילה
בגידה היא אזעקת צבע אדום שאמורה להעיר את בני הזוג
(צילום: shutterstock)
יש שלושה גורמים מרכזיים לבגידות בנישואין:
גורמים הקשורים בזוגיות: זוגיות שמוצפת בקונפליקטים, בחוסר הערכה, בריחוק שמוביל לתחושת בדידות בתוך הזוגיות, חוסר בכימיה מינית או בסיפוק מיני, מחסור באינטימיות ותקשורת לא טובה.
גורמים אישיים: קשיים אישיים של אחד מבני הזוג או שניהם, הקשורים למבנה האישיות. לדוגמה, אנשים שמרוכזים בעצמם, שסובלים מפחד מאינטימיות, בעיות שליטה, חרדת נטישה וכו'.
גורמים הקשורים בנסיבות חיים: משברים שאנשים חווים במהלך חייהם, כמו פיטורים, מוות במשפחה הקרובה, משבר גיל ה-40 וכו' שמובילים אותם לנסות לשנות את חייהם בכל דרך.
מה עושים אחרי שמבררים באופן עמוק את הגורם שהוביל לבגידה?
אם מדובר בגורמים אישיים: קשה עד בלתי אפשרי להתגבר ולתקן. הצד שבגד בשל גורם אישי צריך לעבור תהליך עם עצמו ולהבין האם יש בכלל רצון לתקן את הזוגיות דרך תיקון של עצמו. ברוב המקרים לצד השני אין את הסבלנות לחכות עד שהצד הבוגד יעבור תהליך שכזה, וגם כך רמת האמון בו נמוכה מאוד. במקרים כאלה רוב החצים מכוונים לכיוון פרידה, שיכולה למנוע סבל מיותר ותסכול לשני בני הזוג ולילדיהם.
3 צפייה בגלריה
בתוך הבית מתחולל כאוס של מערבולת רגשית ומשבר אמון חריף
בתוך הבית מתחולל כאוס של מערבולת רגשית ומשבר אמון חריף
בתוך הבית מתחולל כאוס של מערבולת רגשית ומשבר אמון חריף
(צילום: shutterstock)
אם הבגידה נובעת מקשיים בזוגיות או מנסיבות חיים: אפשרי לתקן. בני הזוג צריכים לשבת ביחד ולחוד ולהבין אם פעמון האזעקה מבשר את קץ חיי הנישואים או פותח פתח להתעוררות מחודשת, לתיקון הפגמים ולכריתה של ברית זוגיות מחודשת.
מה האפשרויות?
במידה ובני הזוג החליטו שיש על מה לעבוד וקיים רצון משותף לעשות את זה: מומלץ לפנות לטיפול זוגי בו ניתן לרדת לשורש הבעיות שנוצרו בזוגיות, להבין מה המקור שלהן, איך ניתן לתקן אותן יחד ולבנות מנגנון של עבודה משותפת כדי להצליח.
במידה ובני הזוג מתקשים להחליט: ניתן לפנות לגישור ולייצר הסכם שנקרא הסכם שלום בית ולחילופין גירושין. הסכם כזה מגדיר אלו כללים אמורים להתקיים בין בני הזוג על מנת שישארו יחד ויעבדו על הזוגיות ובמקביל מה יקרה ואיך ייראו החיים שלהם אם יחליטו להפסיק לנסות ולהיפרד.
האפשרות השלישית: פרידה. כאן, בעיקר בשל המטען הרגשי המורכב, מומלץ לפנות לתהליך גישור, שבניגוד להליכים משפטיים מאפשר את המקום לפירוק המטען הרגשי הזה. זהו תנאי הכרחי ליצירת שיח שמוביל להסכמות משותפות ולהסכם גירושין יציב.