"כל חיי הייתי די ממוקדת במה שאני רוצה לעשות בכל רגע נתון", אומרת מורן וילף בת ה-34, יועצת פיתוח עסקי ואסטרטגי לעסקים קטנים המתגוררת בתל אביב. עוד בהיותה בצבא כמש"קית מודיעין במצ"ח, היא החליטה שהיא רוצה ללמוד משפטים ובאה עם "דיל" למפקד שלה בזמנו: "אני אמורה לשהות בתורנות לילה אחד בשבוע בבסיס", אמרה לו, אם יומיים בשבוע תאפשר לי לצאת שעה אחת מוקדם יותר ללימודים, אני מוכנה להישאר פה בכל שאר הלילות". המפקד הסכים להצעה המפתה, ומורן החלה ללמוד משפטים במקביל לשירותה הצבאי ("הייתי הצעירה ביותר במכללה, היחידה עם מדים בסדיר", היא צוחקת). עוד בחופשת השחרור שלה היא החלה לעשות טרום התמחות ועבדה במשרד עורכי דין, ולאחר שסיימה את לימודיה וקיבלה את הרישיון הנכסף, החלה לעבוד כעורכת דין עצמאית במשך כשנה.
2 צפייה בגלריה
מורן וילף
מורן וילף
מורן וילף
(צילום: ענת קזולה // סטיילינג: לורה פלדמן)
"בתקופה בה הייתי עו"ד עצמאית", נזכרת מורן, "הבנתי שתחום עריכת הדין הוא לא בשבילי. זה אילץ אותי להביא דברים שהרגשתי שאין בי, כמו לוחמנות, ואני יותר אישה של פשרות שיודעת להוציא את המיטב לא במלחמה אלא דווקא בניסיון למצוא פתרון לכל מצב".
במקביל הכירה את בן זוגה, היום בעלה, שעובד בשוק ההון והחל לעניין אותה בתחום, ולא אחת כמורן וילף, שנדגיש מייד, היא מולטי טאסקרית בהגדרה שאוהבת להתמחות ולהסתקרן מכל דיסצפלינה, שתוותר על ההזדמנות להחשף לעולם שלא הכירה. חמושה בידע משפטי מוקדם, היא התברגה כבר בפירמה יוקרתית ובינלאומית של רואי חשבון כיועצת בתחום הציות וניהול הסיכונים. אז גם נחשפה לחברות גדולות מאוד במשק, דבר שיסייע לה רבות מאוד בתחום עיסוקה הנוכחי. היא המשיכה לעבוד בתחום במספר חברות מובילות בארץ, תוך שהיא מעניקה שירותים לבנקים הגדולים בישראל, חברות ביטוח, הייטק ועוד.
"אחרי תקופה לא מבוטלת שהעשירה לי מאוד את הידע, ואני חייבת לומר שגם נהניתי בה, החלטתי שאני רוצה תחום יותר אנושי ואישי, קצת פחות מטריצות". היא הצטרפה לצוות המנהל של ל"מיזם נחשונים" - עמותה המאתרת את הצעירים הכי מוכשרים מהקהילה העסקית בישראל, ולצד העבודה היומיומית שלהם – מכשירה אותם להפוך ל'נבחרת החלומות של הסטארט-אפ ניישן' בשירות החברה הישראלי. בד בבד, היא במקרה פוגשת מכר שבבעלותו חברה עם פוטנציאל גדילה ממשי והיא מקבלת את ההצעה לנהל אותה: "עם הכלים שרכשתי ברזומה ובקריירות השונות, מיקדתי את המטרה, התחלתי לחבר את כל התהליכים בעסק (מוצרים, כספים, לקוחות וכו') לתרשים זרימה אחד שמטרתו לממש את הפוטנציאל בעסק. תוך זמן קצר גדלנו והתרחבנו, וזה היה מאוד משמח".
2 צפייה בגלריה
מורן וילף
מורן וילף
מורן וילף
(צילום: ענת קזולה // סטיילינג: לורה פלדמן)
לפני כשנה וחצי היא החליטה סופית להקים עסק משלה ולייעץ לעסקים קטנים, לא לפני שהייתה בדילמה גדולה האם להמשיך כשכירה ולעשות חיל, וקפצה למים העמוקים עם פתיחת עסק ייעוץ לפיתוח עסקי ואסטרטגי לעסקים קטנים הנושא את שמה. מאז ועד היום סייעה מורן וילף לעשרות עסקים קטנים לצאת ממשברים, להשתדרג ולהפוך לעסקים משגשגים.
מה בדיוק את עושה לעסקים?
"זה לא מטה קסם. הרבה מאוד מהעסקים שאני עובדת איתם טובים בנושא המקצועי, אבל בכל מה שקשור לניהול מלמעלה הם זקוקים למישהו שיודע, שיחבר להם את הנקודות. בחלק מהמקרים הם נחשפו לידע אבל לא יודעים איך ליישם אותו, ובחלק אחר מהמקרים הם פשוט אבודים. אני מגיעה על תקן הגורם המקצועי שאומר להם "הנה, ככה זה עובד". אני לא רואה את עצמי כמובילה את העסק שלהם, אלא כמי שעושה את זה יד ביד איתם. הרי אני חוקרת במשך שנים את תחום הניהול ושוק העבודה ופשוט מביאה את התובנות האלה ברמה ישימה, מהעסקים הגדולים לעסקים הקטנים, והתוצאות לא מאחרות להגיע.
"אני תמיד אומרת שבבית הספר לא מלמדים אותנו איך להיות בעלי עסקים. מלמדים אותנו מקצועות, מלמדים אותנו ערכים אולי, מלמדים אותנו איך להיות בני אדם טובים, אבל לא איך להיות בעל עסק טוב, וזה למעשה, בגדול, מה שאני עושה לבעלי עסקים קטנים. כדי לעשות את זה צריך לשלוט בהרבה תחומים, ולשמחתי, ואולי די במקרה, למדתי את כל אלו במהלך הקריירה שלי, למרות גילי הצעיר יחסית".
ואיך אפשר בלי עוצמה נשית? מורן צוחקת, נגענו בנקודה שהיא הכי מתחברת אליה, ולמעשה מבעירה את תשוקתה: "אני חושבת שנשים מביאות לעולם העסקים משהו שלא יסולא בפז", היא אומרת, "ואני בכלל לא מדברת על מולטיטאסקינג או יעילות, שאלו תכונות שלרוב מיוחסות לנשים, אני מדברת על הגיוון. להגיד שנשים פחות טובות רק בשל היותן נשים זה כמו שתחליט שכל חייך תאכל רק מאכל אחד. זה יעבוד, אבל מפספס את הנקודה. גיוון יוצר עושר, השראה. כל אדם באשר הוא מביא איתו קשת של תכונות ויכולות, ובעל עסק או ארגון שרוצה להצליח, חייב את הגיוון הזה אצלו כדי להתפתח וכדי לאתגר את עצמו. ומאחר ונשים מהוות כחמישים אחוז מהאוכלוסיה, לוותר עליהן או לשנמך אותן זה אומר בהכרח להפסיד פוטנציאל עסקי מצויין".
לאתר של מורן וילף: