2 צפייה בגלריה
האגם האקולוגי. צילום: אייל עצמון
האגם האקולוגי. צילום: אייל עצמון
האגם האקולוגי. צילום: אייל עצמון
פרויקט האגם האקולוגי, אחד המיזמים הגדולים שהוקמו בעיר בשנים האחרונות בהשקעה של עשרות מיליוני שקלים, מעורר ביקורת חריפה מצד תושבים המדירים את רגליהם מהמקום. עיקר הטענות מתמקדות בהיעדר אטרקציות כפי שהובטח, לרבות בית קפה, סירות להשכרה ופעילויות לילדים. כעת מתברר כי בור תקציבי הנובע מתכנון לקוי מעכב את התקדמות הפרויקט ולא ברור מתי הוא יושלם.
בתחילת שנת 2016 התקיים טקס הנחת אבן הפינה לאגם האקולוגי, כשראש העירייה דאז, איציק ברוורמן, הצהיר חגיגית: "הגיעה העת שגם לתושבי פתח־תקוה יהיה מרחב מרשים, ירוק ונעים, שיהיה פתוח לקהל הרחב ויספק מתחם לפעילויות בשעות הפנאי. אני מאמין כי האגם הייחודי והפארק כולו יהיו מהאטרקציות המוצלחות והאהובות על תושבי העיר".
אולם האטרקציות המדוברות של האגם, שנחנך לפני כארבעה חודשים, טרם מומשו. "הופתעתי לרעה מהמקום", טוענת מורן זקס, תושבת שכונת מחנה יהודה. "אין בו בתי קפה ואין פעילויות לילדים. אין מה לעשות איתם שם יותר מעשר דקות. אני גם מפחדת שהילדים ייפלו למים. כנראה שלברוורמן היה חשוב לסיים את הפרויקט לפני הבחירות".
2 צפייה בגלריה
האגם האקולוגי פתח תקוה. צילום: ניצן ינקו
האגם האקולוגי פתח תקוה. צילום: ניצן ינקו
האגם האקולוגי פתח תקוה. צילום: ניצן ינקו
גם לאדווה צביאלי־רנרט, תושבת נווה גן, יש טענות קשות לגבי האגם: "זה נראה כמו ספין תקשורתי של ברוורמן. אני חושבת שצריך פארק ואגם, אבל שיעשו אותם נכון. בראשון לציון, למשל, הקימו בשיכון המזרח פארק גדול עם אגם, שנתן 'פוש' רציני לשכונה. יש בו מגוון אטרקציות לילדים, מסלולי הליכה ואופניים, פינה לכלבים, בית קפה ועוד. מגיעים לשם כל סוגי האוכלוסייה: מבוגרים, ילדים, דתיים וחילונים כאחד.
"ומה רואים כאן? כלום ושום דבר. המקום עומד שומם, מת. אין בית קפה, אין מתקנים ואין סירות לילדים. גם את הפינה לכלבים שהיתה פעם החליטו להוציא. כדאי שהעירייה תעשה משהו עם המקום המסכן הזה כי יש לו פוטנציאל גם בימי החורף".
כאמור, תכנון התקציב הלקוי גרם למחסור של לא פחות מ־20 מיליון שקל, והתושבים חוששים כי העירייה תנסה לגבות את הסכום על חשבונם. "אם בעירייה החלו בפרויקט, שידעו איך לסיים אותו וימצאו פתרון", אומרת צביאלי־רנרט. "מבחינתי שילכו למדינה ויבקשו תקציב".
חבר המועצה, איתי שונשיין, שכיהן במרבית הקדנצייה הקודמת כסגנו של ברוורמן, טוען: "ההוצאה היתה לא נכונה והתנגדתי לפרויקט לאורך כל הדרך. אמרתי לברוורמן שלא צריך להוציא אותו לפועל כי למערכת העירונית אין כספים לכך. סכומים כאלו היו צריכים להיות מופנים לתשתיות ולמשאבים בשכונות הוותיקות".
למה אתה מתכוון?
"המון פרויקטים נעצרו בעקבות בניית האגם, כמו הפארק בנווה גן שלא הסתיים בזמן. יש אלף ואחד דברים שהציבור משווע להם כמו השקעה בנוער ובילדים וטיפוח של כבישים, מדרכות ותאורה ברחובות. צריך לראות מה יעשה עכשיו ראש העירייה בנידון".
ראש העירייה, רמי גרינברג, מסר בתגובה: "מלכתחילה פרויקט האגם לא היה בין הפרויקטים הנדרשים בעיר. לצערי המיזם החל בקדנציה הקודמת ורק כעת הובהר לי שהתקציב להקמתו לא מסתכם ב־50 מיליון שקל, אלא ב־70 מיליון שקל. גרוע מכך, העבודה בוצעה ללא כיסוי תקציבי מצד העירייה לחברה לפיתוח, וזאת ככל הנראה משיקולים שלפני בחירות. כעת משזה המצב, אנו נאלצים להתמודד עם הבעיה התקציבית, כפי שאנו נאלצים להתמודד עם גרעון התחלתי בשנת 2019 של כ־80 מיליון שקל".
יצוין, כי בעירייה מבהירים כי למרות שהפרויקט טרם הושלם, האגם עונה על כל דרישות הבטיחות. "האגם הוקם בליווי כל היועצים הנחוצים, כולל יועץ בטיחות. האגם תוכנן ללא גדרות לאורך גדותיו ומסלולי ההליכה, כמו באגמים אחרים בערים השונות, למעט מספר נקודות בהן הן נדרשות בהתאם לתקני הבטיחות. עומק המים באזורים הצמודים למסלולי ההליכה הינו 40 ס"מ בהתאם לדרישות הבטיחות".
איציק ברוורמן סירב להתייחס לכתבה.