אחד הרגעים המיוחדים בחייה של אישה יהודייה הוא ערב הטבילה במקווה ביום שלפני חתונתה. הטבילה במקווה הטהרה, רגע לפני שהאישה נכנסת תחת חופה וקידושין, הוא רגע קדוש ומיוחד שנשים רבות נוצרות איתן לנצח. המקפידות יותר ממשיכות לקיים את המצווה החשובה מידי חודש בחודשו.
2 צפייה בגלריה
מיכל סלע
מיכל סלע
מיכל סלע
(צילום: Dimitry Ostrovsky)
אך ברוב הזמן חוויית הטבילה במקוואות עבור הנשים היא לא נעימה במיוחד. הסיבה העיקרית לכך נעוצה לרוב במקווה עצמו: מדובר במבנים ישנים שקיימים עשרות שנים, במצב תחזוקה ותברואה ירוד ובנראות שמזכירה יותר את מלחמת העולם השניה ולא את הערב שלפני החתונה.
מיכל סלע (38), אמא לשלוש בנות בגילאי 19, 12 ו-10 שמתגוררת בגבעתיים, החליטה להרים את הכפפה ולהחזיר עטרה ליושנה. "כל חיי היו סביב נושא הבנייה ועבודות העפר במסגרת העסק המשפחתי שלנו" מספרת סלע. "אבל כשהגעתי ליום עבודה, הייתי מביטה בקירות ויודעת שאפשר להוציא סיפור מרתק מהמבנה עצמו. בשנת 2010 החלטתי ללמוד עיצוב ואדריכלות פנים ולתרגם את המחשבות שלי ליצירה בשטח. כאשר הבנתי שזה מה שאני רוצה לעשות, פתחתי עסק משני שהיה לצד העבודה בעסק המשפחתי. תכננתי ועיצבתי מלון, בתים פרטיים, וילות, משרדים ועוד".
לפני כחמש שנים קיבלה לראשונה פניה שתהפוך לימים לפרויקט החיים שלה. "חברות מגבעתיים פנו אליי וביקשו שאביא את הניסיון והידע שלי מתחום עיצוב הפנים והבנייה למקווה הראשי בגבעתיים" נזכרת מיכל. "אני לא אישה דתייה, אבל זה משהו שהייתי מקפידה עליו חודש בחודשו. זכרתי מאוד לטובה את שושנה, הבלנית, שהייתה עבורי כמו אמא שנייה ורק בשביל שיהיה לה כיף וטוב הסכמתי לקחת את הפרויקט הזה לידיים שלי בהתנדבות מלאה".
2 צפייה בגלריה
מיכל סלע
מיכל סלע
מיכל סלע
(צילום: Dimitry Ostrovsky)
לאחר שתוכנן המקווה, חוותה מיכל גם התעלות רוחנית מיוחדת. "בראש השנה טסתי לניו-יורק לקבר של הרבי מליובאוויטש. פעם ראשנה בחיים שהגעתי לשם וזה היה כאילו הרבי קרא לי להגיע לשם" היא מספרת בהתרגשות על האירוע המכונן. "כשיצאתי מהציון, ראיתי על מסך הטלוויזיה הרצאה שלו שבה אמר הרב שמקווה קודם לכל דבר תורה ואף צריך להיות מפואר יותר מהבית שלך. שם נפלה לי ההבנה שמה שאני עושה הוא נכון וקדוש".
ועד כמה תחושותיה של סלע היו נכונות? יעיד הסיפור הבא. "בדיוק שנה לאחר מכן, לפני יום הכיפורים, קיבלתי מייל מבית חב"ד באיסלה מוחרס במקסיקו שבו הם ביקשו ממני להגיע ולבנות את המקווה הכי מפואר בעולם. טסתי במשך שנתיים שמונה פעמים לשם ולפני שנה, רגע לפני הקורונה, חנכנו אותו בהתרגשות גדולה. מאז פנו אליי עוד עשרה מקוואות בעולם ואז הגיע משבר הקורונה".
ומה קורה פה בארץ בזמן הזה?
"כאן בארץ הבנתי שאני רוצה לעשות מהפך לכל המקוואות בישראל" מספרת מיכל וההתרגשות נשמעת בקולה. "יש כיום כבר המון מקוואות שאני עובדת איתם ובונה. מטרת העל שלי היא לשנות את חוויית הטבילה עבור הנשים, להחזיר את הפאר, ההדר והכבוד של הנשים היהודיות. קראתי סקר שנעשה מול כ-500 נשים חילוניות והמסקנה שעלתה מהסקר היא שאותן נשים הפסיקו לטבול בגלל הנראות, ההרגשה והאסתטיקה של המקום. אני מקבלת תמונות של מקוואות, פונה לרשויות ובוחנת מה ניתן לעשות. זו שליחות חיי".
"אני מגיעה למקוואות כיום ותוהה עם עצמי מה עומד מאחורי העיצובים האדריכליים האלו" היא אומרת בחיוך. "מעברים צרים, דלתות בכל מקום, אווירה מחניקה ועצוב לומר שגם העובש בקירות שולט כאן. אני מורידה קיר פה, מזיזה דלת לשם והופכת את המקווה למקום שראוי לבת מלך".
"אני מאמינה בלב שלם שמקוואות טהרה לנשים צריכים להיות לפחות ברמה של ספא שבעה כוכבים" קובעת סלע. "אני באה ממקום שהגבר יתלהב מאישתו כל חודש מחדש. בורא עולם סידר לנו בכל חודש להיות כלות קדושות. חשוב לי גם לציין שאם יש לכן בעיר מקוואות שצריכים שיפוץ ועיצוב מחדש, כמו שראוי, אפשר לפנות אליי ואני אשמח להגיע ולסייע בכל התהליך עד גזירת הסרט".
ליצירת קשר:
אינסטגרם: michal_sela_mikveh_queen