מור דקל, יו"ר העמותה למען הילד בגיל הרך, כמעט לא זוכרת יום שבו לא הייתה בפעילות התנדבותית. עוד בילדותה היא התנדבה, סייעה לאחרים, פעלה במועצת התלמידים, באוניברסיטה היוותה בורג מרכזי למען שוויון מגדרי ושל אוכלוסיות מוחלשות, הקימה את "נשים מנהיגות שינוי" בפתח תקווה ועוד. מאז שהפכה לאמא לפני שש שנים, פעלה בוועד הגנים וועד השכונה. "תמיד הייתי סוג של אקטיביסטית בנשמה שלי", היא אומרת.
2 צפייה בגלריה
מור דקל
מור דקל
מור דקל
(צילום: תומר קצב // סטיילינג: יפעת מנדבי // בגדים: גרדרובה)
דקל בת ה-35 פועלת נמרצות בכל הקשור לגילאי לידה עד 3, נלחמת באלימות כלפי ילדים בגנים, מופיעה בכנסת כדי להסדיר את הפעילות בתחום ומקדמת חוקים כדי שהילדים שלנו כולנו יקבלו את הטיפול החינוך, והביטחון הראויים להם. ברמה הארצית, דחפו דקל וחברותיה לחקיקת חוק הפיקוח במעונות וחוק המצלמות. היא שותפה לניהול קבוצת הפייסבוק "נלחמים ונאבקים בשביל הילדים" שהקימה נטלי בוזגלו ומונה עשרות אלפי הורים מכל רחבי הארץ, וביולי 2019 הצליחה להוציא לרחובות 60 אלף בני אדם למחאת "ילדינו לא הפקר". דקל פעלה עם ראש העיר פתח תקווה רמי גרינברג להקים את יחידת הפיקוח על מעונות היום שאותה מנהלת היום צופנת יפת, המהווה מודל לכל הרשויות בארץ, ובה משמשת דקל כשותפה פעילה ומלאה בהתנדבות.
"העמותה שאני עומדת בראשה פועלות רבות כדי שרשויות ומועצות בארץ יניעו את השינוי בנושא גיל הרך, על בסיס המתווה שבנינו בפ"ת", אומרת דקל. "כיום אני עוברת בכל רשות כדי לשכנע את הגורמים הרלוונטיים לאמץ את המתווה, ולהתחיל לקחת אחריות על ילדי העיר שלהם מגיל לידה. נוכח מעשי האלימות והזוועה שאנחנו נחשפים אליהם בגנים, והפעילות האקטיביסטית והציבורית שלי ושל חבריי בתחום, ההורים יותר מדברים על זה, הרבה יותר מודעים, בודקים יותר, מבררים יותר. השיח וההד הציבורי עשו את שלהם ועוררו הורים ואת המפעילים להסתכל על התחום הזה אחרת, וגם לחשוף מקרים שפעם לא היינו שומעים עליהם".
2 צפייה בגלריה
מור דקל
מור דקל
מור דקל
(צילום: תומר קצב // סטיילינג: יפעת מנדבי // בגדים: גרדרובה)
מניפת התפקידים של דקל רחבה ביותר, פעילות 24/7 שאותה היא משלבת יחד עם גידול ילדים בני שש, ארבע ובת שנתיים. "כשהפכתי לאמא, לא הבנתי איך אני יכולה להיפרד ולשלוח ילד בגיל שלושה וחצי חודשים למסגרת כשאני לא יודעת מי מפקח עליה, אבל לא הייתה לי ברירה כי הייתי חייבת לחזור לעבודה", היא מספרת. "גם אם הייתה איזושהי בעיה לא היה לי למי לפנות, לא לרשות המקומית שלי ולא למדינה. בסוף אני מגדלת ילדים שיהיו מבוגרים בעתיד ואני רוצה להעניק להם את המקום הכי בטוח וטוב שיכול להיות".
השנה החולפת לא הייתה פשוטה להורים כי הילדים היו יותר בבית והורים נאלצו להישאר איתם. איפה את מוצאת את עצמך, לא רק אישית אלא גם במתן סיוע לאחרים?
"לא פשוטה להורים ולמסגרות כאחד... צריכים להסתכל על כל המכלול יחד כשהמטרה היא ביטחון ואיכות חינוך לפעוט. יצאנו לפעילות אינטנסיבית מהעמותה יחד עם קבוצת "נלחמים ונאבקים". הופענו הרבה בכנסת, כתבנו מסמכי עמדה, פעלנו רבות כדי לפתוח את הגנים, למצוא פתרון גם תקציבי לגנים הפרטיים שישרדו את התקופה הזו וגם לתת את המתווים הנכונים שיתאימו להחזרת הילדים למסגרות בצורה הכי בטוחה שיש. אני כל הזמן במענה להורים ולמסגרות במטרה לתת מעטפת של ביטחון".
בשנה האחרונה הקימה דקל את "פורום ההורים העירוני לגילאי לידה עד שלוש", שאיגד את ההורים לילדים בגילאים האמורים. "בעיר יש מעל 18,000 ילדים מגיל לידה עד 3. זה פורום יציב וחזק שעובד בשיתוף פעולה עם הרשות המקומית ומול היחידה לפיקוח בשיתוף פעולה. בעקבות הפורום הזה, אני גאה לספר שהוכנסו להתקנות לחוק הפיקוח סעיף להקמת גוף מייצג של הורים. יצרנו דברים תקדימיים, יש מאין".
דקל, כפי שהבנתם, לא מתכוונת לעצור בשינוי שהיא מובילה בפתח תקווה ובעקבותיו מונתה גם ליועצת ראש העיר לגיל הרך, בהתנדבות כמובן. "ראש העיר היה שותף מהיום הראשון לנושא, והרבה מהפעילות הארצית שלי נבנית על בסיס הפעולות שאנו עושים בפתח תקווה. המדינה חייבת לראות את הילדים מגיל לידה בראש סדר העדיפויות שלה, אפילו למנות יועצת ראש הממשלה לענייני הגיל הרך. צריך לתת לזה תקציבים ולהתחיל להניע. לרשויות מקומיות אני קוראת להרים את הכפפה ולאמץ את המודל. בנוסף, יש להכיר בגננות כמקצוע חיוני, המציאות היא שרוב המטפלות טובות, צריך להוקיר אותן ולהכיר בהן במקצוע כמקצוע חיוני וחינוכי, לעבוד בשיתוף פעולה ולטפח את הסקטור של המטפלות והגננות".
לאן פנייך?
"להמשך עשייה למען הציבור, למען עתיד טוב יותר, מוגן וראוי יותר לתושבים בעיר ובמדינה מגיל לידה".
ליצירת קשר עם מור דקל: 054-2441977
במייל: Moreyali1310@gmail.com